Asbestattest

Vanaf 23 november 2022 verplicht bij een verkoop van een woning, die dateert van voor 2001!

 

De verkregen informatie uit het opgemaakte asbestattest zal worden opgenomen in de aan-verkoopovereenkomst en in de daaropvolgende notariële akte. Het asbestattest is nodig bij de akte, maar omdat een koper steeds over alle nuttige informatie dient te beschikken, is het vaak wenselijk om reeds bij huisbezoeken of ten laatste bij de compromis het attest te voorzien.

 

Voor wie?

Bij overdracht onder levenden is een asbestattest nodig als de constructie ouder is dan 2001. Men spreekt hier enkel over toegankelijke constructies groter dan 20m². Zo kan het ook zijn dat een wei met schuilhok groter dan 20 m² een asbestattest nodig heeft. Ook als een garage van 15 m² onderdeel uitmaakt van een groter geheel (bv. drie aan elkaar geschakelde garages) dan is een asbestattest nodig.

 

Hoe loopt dat?

De deskundige doet een rondgang van het pand en lijst alle asbesthoudende en asbestverdachte materialen op. Er wordt enkel niet-destructief onderzoek verricht. Er worden dus geen gaten in muren ,schachten, plafonds of vloeren gemaakt. Wel is het noodzakelijk en in sommige gevallen verplicht om asbestverdachte materialen te bemonsteren. Bij het nemen van de stalen wordt dan een monster opgestuurd naar het asbest-labo om te onderzoeken of deze asbest bevat en om welke soort het gaat.

Tot slot maakt de deskundige een inschatting over welke risico’s er verbonden zijn aan alle aangetroffen asbest en vertelt hij iets over de beheersmaatregelen en de verwijderingsmogelijkheden.

Al zijn bevindingen worden in een uniform verslag gegoten en dit verslag wordt opgeslagen in de OVAM-database.

Het asbestattest is 10 jaar geldig, tenzij er een asbestbron met hoog risico wordt aangetroffen dan blijft het asbestattest slechts 5 jaar geldig.